1 Maksupääte
Eazybreak lähimaksupäätteen avulla tehostat ja nopeutat maksujen vastaanottoa kassalla. Eazybreak-maksupääte koostuu
- kosketusnäytöstä, joka ohjaa käyttäjää maksamisessa / kauppiasta maksupäätteen hallinnoinnissa.
- kotelosta, johon on merkitty maksutunnisteen lukualue.
- virtajohdosta.
Eazybreak-maksupäätteestä on käytössä kaksi versiota, 3.0 ja 2.0. Uusin ja myynnissä oleva versio 3.0 on keltainen mustalla jalustalla. Vanhempaa 2.0 (valko-musta) versiota ei ole enää myynnissä, mutta niitä on käytössä joissain Eazybreak-ravintoloissa.
2 Asennus
2.1 Versio 3.0 (keltainen):
Tilatessasi laitetta ilmoita meille, asennatko laitteen ravintolassasi pöydälle vai kiinnitätkö sen seinään. Kasaamme jalustan kiinnitystavan mukaan sopivalla tavalla.
Saat erilliset asennusohjeet ja kirjautumistunnukset laitetoimituksen yhteydessä. Säilytä ohjeet ja tunnukset huolella. Ole yhteydessä asiakastukeemme, mikäli unohdat käyttäjätunnuksen tai salasanan.
Asenna maksupääte tukevalle alustalle siten, että asiakkaiden on helppo suorittaa maksu. Suosittelemme ruuvaamaan maksupäätteen jalustan kiinni alustaan. Kytke maksupäätteen virtajohto verkkovirtaan.
2.2 Versio 2.0 (valkoinen):
Saat erilliset asennusohjeet ja kirjautumistunnukset laitetoimituksen yhteydessä. Säilytä ohjeet ja tunnukset huolella. Ole yhteydessä asiakastukeemme, mikäli unohdat käyttäjätunnuksen tai salasanan.
Asenna maksupääte tukevalle alustalle siten, että asiakkaiden on helppo suorittaa maksu. Suosittelemme ruuvaamaan maksupäätteen jalustan kiinni alustaan. Kytke maksupäätteen virtajohto verkkovirtaan.
3 Laitteen käynnistys ja sammutus
3.1 Versio 3.0 (keltainen):
Käynnistä maksupääte painamalla laitteen yläreunan kuopassa olevaa virtapainiketta noin kolmen (3) sekunnin ajan. Laitteen näytölle ilmestyy Eazybreak-logo mustalla taustalla.
Laitteen käynnistyminen kestää noin minuutin verran, minkä jälkeen laite kirjautuu automaattisesti sisään toimipaikkasi käyttäjätunnuksilla.
Käynnistä maksupääte hyvissä ajoin ennen kuin aloitat maksujen vastaanoton (ennen lounasajan alkua). Akun varausaste tulee olla maksuja vastaanotettaessa vähintään 75%.
Laitteen saa sammutettua painamalla yläreunan kuopassa olevaa virtapainiketta niin kauan, kunnes laite sammuu. Suosittelemme sammuttamaan laitteen aina viikon päätteeksi laitteen käyttöiän pidentämiseksi.
3.2 Versio 2.0 (valkoinen):
Käynnistä maksupääte painamalla laitteen pohjapuolen kuopassa olevaa virtapainiketta niin kauan, kunnes laite käynnistyy (”värähtää”).
Avaa kosketusnäytön näppäinlukko pyyhkäisemällä näytön alareunasta suoraan oikealta vasemmalle.
Käynnistä maksupäätesovellus painamalla kosketusnäytöltä ”EB” kuvaketta. Kirjaudu sovellukseen käyttäjätunnuksillasi.
Käynnistä maksupääte hyvissä ajoin ennen kuin aloitat maksujen vastaanoton (ennen lounasajan alkua). Akun varausaste tulee olla maksuja vastaanotettaessa vähintään 75%.
Laitteen saa sammutettua painamalla pohjapuolen kuopassa olevaa virtapainiketta niin kauan, kunnes laite sammuu. Suosittelemme sammuttamaan laitteen aina viikon päätteeksi laitteen käyttöiän pidentämiseksi.
4 Päävalikko
4.1 Versio 3.0 (keltainen):
Sovelluksen päävalikossa hallinnoit maksupäätteen toimintoja.
Kassa
Siirry myyntitilaan Kassa -painikkeella. Valittuasi toimipaikan maksupääte tarkistaa verkkoyhteyden ja mahdolliset uudet sovelluspäivitykset.
- Jos verkkoyhteyttä ei löydy, tarkista alta toimintaohjeet.
- Jos maksupääte vaatii ohjelmapäivityksen, ole yhteydessä Eazybreak asiakastukeen.
Maksupäätteen ollessa myyntitilassa (Seuraava maksu) siirry hallintaliittymään näpäyttämällä nuolen alla olevaa tekstiä (Aseta maksuväline…) viisi (5) kertaa nopeasti.
Tarkista verkkoyhteys
Maksupääte luo verkkoyhteyden mobiilidatan avulla. Mikäli toimitilassasi on heikko mobiiliverkkoyhteys ja ravintolassasi on käytettävissä langaton wifi-yhteys, voidaan verkkoyhteys muodostaa vaihtoehtoisesti myös langattomalla wifi-yhteydellä. Ole yhteydessä Eazybreakin asiakastukeen mikäli haluat lisätietoa wifi -yhteyden käytöstä. Eazybreak ei vastaa wifi-yhteydestä eikä sen mahdollisista häiriötilanteista.
- Mobiilidatan verkkoyhteyden tarkistus:
Valitsemalla päävalikosta Tarkista verkkoyhteys -painikkeen laite tarkistaa mobiilidatayhteyden tilan. - Wifi -yhteyden tarkistus:
Wifi -yhteyden tarkistus tapahtuu samoin Tarkista verkkoyhteys -painikkeesta. Eazybreak-maksupääte käyttää vain jompaa kumpaa yhteystyyppiä kerrallaan maksutietojen välittämiseen. Tarvittaessa tarkista myös modeemin toimivuus.
Jos maksupääte ei saa verkkoyhteyttä, ohjaa asiakkaasi maksamaan lounaansa Eazybreak-sovelluksella tai tekstiviestillä tai muulla maksutavalla.
Kirjaudu ulos
Valinnalla kirjaudut ulos maksupäätteestä. Suosittelemme uloskirjautumista ja uudelleen sisään kirjautumista vähintäänkin noin kolmen kuukauden välein.
Sulje sovellus
Valinnalla suljetaan sovellus, minkä jälkeen se avautuu automaattisesti uudelleen päävalikkoon.
Tietoa laitteesta
Näytöllä ilmoitetaan
- Sovelluksen versio
- Offline-moodi: käytössä mikäli verkkoyhteyttä ei ole.
- Odottavat offline-maksut – myyntejä ei ole siirretty Eazybreak-tilillesi.
- Lähetetyt offline-maksut – Eazybreak-tilillesi siirretyt offline-maksut.
- Akun varaus ja Virta kytketty -tilat.
Lue lisää offline myynnistä kohdassa 6.
Versio 2.0 (valkoinen):
Sovelluksen päävalikossa hallinnoit maksupäätteen toimintoja.
Kassa
Siirry myyntitilaan Kassa -painikkeella. Valittuasi toimipaikan maksupääte tarkistaa verkkoyhteyden ja mahdolliset uudet sovelluspäivitykset.
- Jos verkkoyhteyttä ei löydy, tarkista alta toimintaohjeet.
- Jos kassa vaatii ohjelmapäivityksen, ole yhteydessä Eazybreak asiakastukeen.
Maksupäätteen ollessa myyntitilassa (Seuraava maksu) siirry päävalikkoon näpäyttämällä nuolen alla olevaa tekstiä (Aseta maksuväline…) viisi (5) kertaa nopeasti.
Tarkista verkkoyhteys
Maksupääte luo verkkoyhteyden mobiilidatan avulla. Mikäli toimitilassasi on heikko mobiiliverkkoyhteys ja ravintolassasi on käytettävissä langaton wifi-yhteys, voidaan verkkoyhteys muodostaa vaihtoehtoisesti myös langattomalla wifi-yhteydellä. Eazybreak ei vastaa wifi-yhteydestä eikä sen mahdollisista häiriötilanteista.
- Mobiilidatan verkkoyhteyden tarkistus:
Maksupääte ei saa olla lentokonetilassa. Pyyhkäisemällä näytön ylälaidasta alaspäin, näytölle aukeaa lisäasetukset. Lentokonetilan kohdalla tulee lukea Poistettu käytöstä. - Wifi -yhteyden tarkistus:
Maksupäätteen wifi-yhteyden tulee olla päällä. Pyyhkäisemällä näytön ylälaidasta alaspäin, näytölle aukeaa lisäasetukset. Tarkista, että wifi-tunniste on käytössä ja wifi-verkkoon on kirjauduttu sisään. Lentokonetila ei saa olla päällä. Tarvittaessa, tarkista myös modeemin toimivuus.
Jos maksupääte ei saa verkkoyhteyttä, ohjaa asiakkaasi maksamaan lounaansa Eazybreak-sovelluksella tai tekstiviestillä tai muulla maksutavalla.
Kirjaudu ulos
Valinnalla kirjaudut ulos maksupäätteestä. Suosittelemme uloskirjautumista ja uudelleen sisään kirjautumista vähintäänkin noin kolmen kuukauden välein.
Sulje sovellus
Valinnalla suljetaan sovellus ja siirrytään laitteen perusnäyttöön. Sovellus käynnistetään uudelleen painamalla näytöllä olevaa Eazybreak-kuvaketta.
Tietoa laitteesta
Näytöllä ilmoitetaan
- Sovelluksen versio
- Offline-moodi: käytössä mikäli verkkoyhteyttä ei ole.
- Odottavat offline-maksut – myyntejä ei ole siirretty Eazybreak-tilillesi.
- Lähetetyt offline-maksut – Eazybreak-tilillesi siirretyt offline-maksut.
- Akun varaus ja Virta kytketty -tilat.
Lue lisää offline myynnistä kohdassa 6.
Päivitä sovellus
Mikäli maksupääte pyytää päivittämään ohjelmiston, ole yhteydessä asiakastukeemme.
5 Wifi-yhteyden käyttöönotto & käytöstä poistaminen
Sekä vanhassa 2.0 että uudessa 3.0 maksupääteversiossa on mahdollista hyödyntää toimipisteessäsi tarjolla olevaa langatonta wifi-yhteyttä, mikäli Eazybreakin tarjoama mobiilidatayhteys vaikuttaa heikolta. Jos toimipisteesi wifi-yhteys on suojattu, se vaatii salasanan ollakseen käytettävissä. Ole tarvittaessa yhteydessä kiinteistösi verkkoyhteyksistä vastaavaan henkilöön saadaksesi wifi-yhteyden salasanan.
5.1 Versio 3.0 (keltainen)
Toimipisteessäsi käytettävissä olevan langattoman wifi-yhteyden voit ottaa käyttöön Eazybreak-maksupäätteestä seuraavasti:
- Varmista, että maksupäätteessä on virta päällä. Mikä tahansa näkymä (kuten Kassa tai Päävalikko) voi olla käytössä aloittaessasi.
- Irrota virtajohto maksupäätteen yläreunasta vetämällä liitintä kohtisuoraan poispäin maksupäätteestä.
- Avaa etukotelo pujottamalla litteä muovinen työkalu (esim. kortti tai viivotin) etukotelon reunan alle n. 3 cm yläreunasta ja vääntämällä varovasti pystysuunnassa, kunnes etukotelo naksahtaa hieman irti pohjasta. Näin vapautat etukotelon kiinnikkeen. Tee sama alareunan kiinnikkeelle.
- Etukotelon ylä- ja alareunan irrottua hieman pohjasta vedä etukotelo siltä puolelta kokonaan itti ja liu’uta sitä toiseen suuntaan. Näin vapautat kotelon toisenkin puolen pohjasta.
- Maksupäätteen oikean kyljen yläosasta löytyy musta painike, jolla hallitaan äänenvoimakkuutta. Paina näppäimen yläosaa (“korota äänenvoimakkuutta”) ja pidä sitä painettuna n. 3 sekunnin ajan.
- Valitse näytön keskiosasta (Connectivity-otsikon alla) alaspäin osoittava nuoli Internet-sanan alla.
- Selaa alaspäin ja valitse WIFI-teksti.
- Valitse haluamasi wifi-verkko listalta ja kirjaudu siihen sisään tarvittaessa.
- Palaa takaisin Kassa-tilaan valitsemalla näytön alaoikealta Home-painike (näyttää talolta) ja sen jälkeen EAZYBREAK PAYMENTS. Jatka sen jälkeen Kassa-tilaan, ja samalla varmistat verkkoyhteyden toimivan – jos yhteydessä on häiriö, niin Kassa-tilaan siirtyminen ei onnistu.
Wifi-yhteyden poistaminen käytöstä
Wifi-yhteyden voit poistaa käytöstä tarvittaessa milloin tahansa. Tälle voi olla tarvetta esimerkiksi toimipisteessä tehtävän ja verkkoyhteyksiin vaikuttavan remontin aikana, tai wifi-yhteyden tarjoavan teleoperaattori-yhtiön häiriötilanteissa.
Wifi-yhteyden voi poistaa käytöstä seuraavasti:
- Seuraa ylläolevia wifi-yhteyden käyttöönottamisohjeita kohtaan 8 asti.
- Valitse Wifi-verkko, johon maksupääte on yhdistetty.
- Valitse UNOHDA, jolloin wifi-yhteys katkeaa.
5.2 Versio 2.0 (valkoinen)
Toimipisteessäsi käytettävissä olevan langattoman wifi-yhteyden voit ottaa käyttöön Eazybreak-maksupäätteestä seuraavasti:
- Varmista, että maksupäätteessa on virta päällä. Virtapainike löytyy laitteen pohjassa olevasta kuopasta.
- Pyyhkäise näytön yläreunasta sormella alaspäin, jotta valikko avautuu.
- Valitse avautuneen valikon oikeasta yläreunasta ratas-kuvake .
- Laitteen asetukset avautuvat. Valitse näkymän alaosasta Wi-Fi.
- Valitse haluamasi wifi-verkko ja kirjaudu siihen sisään tarvittaessa.
- Käynnistä maksupääte uudelleen painamalle virtapainiketta pohjassa 3 sekuntia.
6 Offline -myynti
Eazybreak-maksupäätteessä on offline-toiminto, joka kerää myynnit laitteen muistiin verkkoyhteyden katketessa myynnin aikana. Laite siirtää automaattisesti muistissa olevat myynnit heti Eazybreak-tilillesi, kun yhteys jälleen muodostuu. Suosittelemme tarkistamaan offline-myynnit päivittäin ja lähettämään ne Eazybreak-myyntiisi seuraavasti:
- Siirry päävalikkoon (Kassa-näkymästä näpäyttämällä nuolen alla olevaa tekstiä Aseta maksuväline nuolen osoittamaan kohtaan viisi (5) kertaa nopeasti).
- Valitse Tietoa laitteesta.
- Valitse Lähetä Offline-maksut palvelimelle ja vahvista OK-painikkeella.
- Kaikki mahdollisesti lähettämättömät myyntitapahtumat käsitellään välittömästi, kunhan maksupäätteen verkkoyhteys on palannut normaaliksi. Muussa tapauksessa tarkista verkkoyhteys ja kokeile uudelleen.
- Siirry hallintaliittymään vasemmasta yläkulmasta (Takaisin).
Tarkista offline-myynnit vähintään
- viikon päätteeksi (tilitykset suoritetaan maanantaisin).
- kuukauden 15. ja viimeinen päivä (sopimuslounaiden laskutus tapahtuu ko. päivinä illalla).
- vuoden päättyessä.
7 Maksutunnisteet
Asiakkaasi tallentaa maksutunnisteensa numeron (NFC-koodi) Eazybreak-tililleen, jonka jälkeen lounasmaksun voi suorittaa lähimaksuna. Eazybreak-maksutunnisteita ovat mm.
Tarra : kiinnitetään henkilökortin taakse tai muuhun työntekijälle sopivaan paikkaan. Tarraa ei saa kiinnittää matkapuhelimeen tai muihin sirullisiin tunnisteisiin.
Tägi, avaimenperä, lätkä: kulkee mukana avainnipussa, henkilökortin kaulanauhassa tms. Maksaessa ei muita sirutunnisteita saa olla tägin välittömässä läheisyydessä.
Muut maksutunnisteet: Yrityksen kulkukortteihin tai muihin tunnisteisiin voidaan mahdollisesti liittää Eazybreak-lounasmaksaminen.
8 Maksaminen
Vaihe 1 Maksutunniste asetetaan näytön osoittamalle lukualueelle, kun maksupääte on tilassa Seuraava maksu.
Vaihe 2 (ei käytössä kaikissa maksupäätteissä) Jos tarjolla on eri hintaisia lounaita, esitetään menu näytöllä. Käyttäjä valitsee ostamansa lounasvaihtoehdon kosketusnäytöltä. Ole yhteydessä Eazybreakiin myyntiin ([email protected]) menun avaamisesta.
Vaihe 3a Hyväksytty maksu ilmoitetaan vihreällä värillä ja äänimerkillä.
Vaihe 3b Epäonnistunut maksu ilmoitetaan punaisella värillä, ja virheilmoituksella. Tarkista asiakkaasi kanssa virheilmoitus ja noudattakaa alla olevia toimintaohjeita.
9 Maksupäätteen virheilmoitukset
Maksupääte ilmoittaa, mikäli maksu epäonnistuu. Lue tai pyydä asiakasta lukemaan näytöltä lisätiedot virheestä. Tulosta ohjeet kassalle valmiiksi virhe- tai häiriötilanteita varten.
Yrityksesi sallii vain yhden setelin käytön päivässä
- Maksutunniste on jo luettu tai maksu on suoritettu mobiilisetelillä.
Toimintaohje: Voit tarkistaa asiakkaan onnistuneen maksun Eazybreak-tilin Päivän myynnistä.
- Päivän lounasoikeus on jo käytetty muualla.
Toimintaohje: Pyydä maksusuoritusta muulla maksutavalla.
Maksutunniste tuntematon. Aktivoi Eazybreak-maksutunniste.
- Asiakkaan käyttäjätiliä ei ole aktivoitu ja/tai maksutunnisteen koodia ei ole tallennettu työntekijän käyttäjätietoihin
.
Toimintaohje: Maksu tulee suorittaa muulla maksutavalla, kunnes asiakkaasi on aktivoinut käyttäjätilin / maksutunnisteen. - Maksutunnisteen välittömässä läheisyydessä on toinen sirutunniste (esim. parkkikortti, kulkutunniste tms), jota maksupääte koettaa lukea.
Toimintaohje: Asiakkaasi tulee varmistaa, etteivät muut tunnisteet estä maksutapahtumaa.
Sinulla ei ole tarpeeksi seteleitä, jäljellä 0 kpl.
- Asiakkaan käyttäjätilillä ei ole seteleitä/lounasoikeuksia.
Toimintaohje: Pyydä maksusuoritusta muulla maksutavalla.
Tuntematon maksuväline.
- Maksutunniste ei ole Eazybreak maksuväline.
- Tunnisteen välittömässä läheisyydessä on toinen sirutunniste (esim. parkkikortti, kulkutunniste tms), jota maksupääte koettaa lukea.
Toimintaohje: Asiakkaasi tulee varmistaa, etteivät muut tunnisteet estä maksutapahtumaa.
10 Vianhallinta
Maksupäätteen teknisissä ongelmissa tarkista / tee seuraavat asiat:
- Tarkista, että maksupäätteen virtajohto on yhdistettynä sähköpistokkeeseen ja laite saa virtaa.
- Varmista, että maksupäätteen mobiilidata- tai wifi-yhteys on toiminnassa.
- Vanha maksupääte (valkoinen): Varmista, ettei maksupääte ole lentokonetilassa.
- Sammuta laite virtapainikkeesta ja käynnistä laite uudelleen.
- Uusi maksupääte (keltainen):
- Paina yläreunan kuopassa olevaa virtapainiketta niin kauan, kunnes laite sammuu.
- Odota 10 sekuntia.
- Paina yläreunan kuopassa olevaa virtapainiketta noin 3 sekuntia, kunnes laitteen näytölle ilmestyy Eazybreak-logo mustalla taustalla.
- Vanha maksupääte (valkoinen):
- Paina laitteen pohjapuolella olevassa kuopassa olevaa virtapainiketta niin kauan, kunnes laite sammuu.
- Odota 10 sekuntia.
- Paina laitteen pohjapuolella olevassa kuopassa olevaa virtapainiketta niin kauan, kunnes laite käynnistyy (”värähtää”).
- Uusi maksupääte (keltainen):
- Kirjaudu kertaalleen ulos sovelluksesta ja kirjaudu tunnuksillasi sovellukseen uudelleen.
- Mikäli et muista kirjautumistunnuksiasi, ole yhteydessä asiakastukeemme.
- Mikäli maksupääte ei käynnisty tämänkään jälkeen, tulosta Maksupääte ei käytössä ilmoitus ja aseta se kassalle.
- Pyydä asiakkaita suorittamaan lounasmaksut poikkeuksellisesti Eazybreak-sovelluksella tai tekstiviestillä.
- Ole yhteydessä asiakastukeemme, jotta voimme selvittää päätteen vikatilanteen tarkemmin.