Blogi

Sitowise_refeblog_cover.png

Sitowise testasi Eazybreakin lupaukset piloteilla ja varmisti työsuhde-etujen yhtenäisen saatavuuden koko Suomessa

Jaa kirjoitus

 

Henkilöstön hyvinvointi on Sitowise Oy:lle tärkeä tavoite, ja työsuhde-etujen koetaan edistävän sen saavuttamista. 2017 yhdistyneiden isohkojen yhtiöiden käytännöt työsuhde-eduissa olivat kehittyneet vuosien saatossa sangen kirjaviksi, ja päällekkäisyyksiä löytyi turhan paljon. Työsuhde-etuuksien kokonaisuus oli raskas hallinnoida, minkä takia Sitowise etsi pitkään helppokäyttöistä ja yhtenäistä ratkaisua työsuhde-eduilleen.

Sitowisella oli työsuhde-eduissaan käytössä lukuisia eri järjestelmiä: jotkut käyttivät paperisia lounasseteleitä, toiset lounas-, työmatka- sekä virikekortteja. Muutamien ravintoloiden kanssa oli lisäksi tehty lounaiden laskutussopimuksia.

Päällekkäisten järjestelmien hallinnointi oli todella työlästä ja siitä aiheutui turhia kuluja, joista halusimme eroon. Kahden ison yrityksen yhdistyessä vuonna 2017 koimme, että käytäntöjemme päivittäminen oli järkevää ja ajankohtaista. Halusimme löytää Sitowisen työsuhde-eduille yhden yhtenäisen ja kortittoman ratkaisun, kertoo Sitowise Oy:n HR Business Partner Milla Oinonen.

Eazybreakin kattavuus läpi Suomen, mobiilipalvelun sopivuus henkilöstölle ja aikataulussa pysyminen mietityttivät

Sitowisella on toimipisteitä 20 paikkakunnalla ympäri Suomen. Siksi yhtiö halusi palveluntarjoajan, joka mahdollistaa yhdenmukaiset työsuhde-edut kaikkialla Suomessa.

Meille oli ensiarvoisen tärkeää yhtenäistää ja tasapuolistaa etuuskäytäntömme. Tässä asiassa yksi tärkeimmistä vaatimuksista oli tasapuolinen käyttöpaikkaverkosto kaikille toimipisteillemme. Siksi järjestimme henkilöstölle kyselyn siitä, missä he haluavat työsuhde-etujaan käyttää. Kyselyn tuloksia verrattiin Eazybreakin verkostoon ja lähes kaikki tarpeet täytettiin ennen käyttöönottoa, Oinonen kiittelee.

Yhtiön henkilöstöhallinnossa koettiin henkilöstön näkökulmasta suurimmaksi kysymykseksi mobiilipalveluun siirtyminen, sillä muutos toimintatavoissa oli jokseenkin merkittävä. Lisäksi käyttöönottoprojektille oli asetettu tiukka aikataulutavoite, josta ei ollut varaa myöhästyä. Eazybreakin käyttö aloitettiin siksi pienillä piloteilla, joiden aikana suunniteltiin jo palvelun laajennusta koko henkilöstölle.

 

Pienillä piloteilla lupaukset testiin ja palvelu kevyesti käyttöön

Eazybreak tuntui päällisin puolin täyttävän kaikki Sitowisen tarpeet. Muutamasta riskiksi koetusta asiasta hankittiin kokemuksia järjestämällä pieniä pilotteja eri paikkakunnilla.

Halusimme todeta Eazybreakin lupausten pitävän paikkansa ennen laajamittaista käyttöönottoa. Siksi pilotoimme lounas- ja työmatkaetujen käyttöä pienellä porukalla ja eri paikkakunnilla. Pilotit saatiin käyntiin nopeasti ja hyvin vähällä vaivalla. Keräsimme pilotissa mukana olleilta henkilöiltä kattavan palautteen, jota Eazybreak on hyödyntänyt palvelujensa kehityksessä, Oinonen toteaa.

Pilottien aikana saatiin henkilöstöhallinnon tunnistamista riskitekijöistä paljon positiivisia kokemuksia. Henkilöstön puolelta tulleet kommentit tukivat mobiilipalvelun laajamittaista käyttöönottoa. Siksi Sitowise päättikin laajentaa Eazybreakin koko henkilöstönsä käyttöön vuoden 2019 alusta alkaen.

– Henkilöstölle tiedotettiin muutoksesta ennen Eazybreakiin siirtymistä ja siirtymisen aikana. Eazybreak tarjosi lisäksi HR-väellemme koko käyttöönottoprosessin ajan kullanarvoista tukea, mitä ilman käyttöönotto ei olisi sujunut läheskään niin kitkattomasti kuin nyt, Oinonen summaa.

 

Yhtenäistämällä etuuskäytännöt saavutettiin selkeyttä ja äärimmäistä helppoutta

Eazybreakin avulla kaikki tavoitteet saavutettiin, ja osin ylitettiinkin. Työsuhde-etujen hallinointikäytäntöjen yhtenäistäminen toi yhtiön toimintaan selkeyttä ja äärimmäistä helppoutta.

Eazybreak jakaa työntekijöillemme heidän työsuhde-etunsa valintojemme mukaan täysin automaattisesti, mikä säästää meiltä paljon aikaa ja vaivaa. Työntekijätietojen ylläpitäminen Eazybreakissa on jo itsessään iso helpotus meille. Vielä kun saamme kehitteillä olevan liittymän HR-järjestelmäämme valmiiksi, niin tämäkin prosessi automatisoituu ja säästää vielä lisää työaikaamme, Oinonen iloitsee.

Työntekijöidenkin puolella Eazybreak on otettu hyvin vastaan. Erityisen positiiviseksi ja reiluksi on koettu työntekijäveloitusten muutos niin, että eduista veloitetaan omavastuu täsmälleen jokaisen yksilöllisen käytön mukaan.

– Paperisetelit ja etukorttien saldolataukset veloitettiin entisistä järjestelmistä johtuen etukäteen ja täyden summan mukaan riippumatta siitä, paljonko etuja tuli oikeasti käytettyä. On tosi reilua, ettei työntekijöiden tarvitse enää maksaa turhasta. Jos et käytä etujasi, ei sinulta veloitetakaan mitään eikä sinulta mene rahaa hukkaan, Oinonen tuumaa.

 

Sitowise Oy on asiantuntijayritys, joka tarjoaa asiakkailleen kaikki rakennetun ympäristön suunnittelu-, asiantuntija- ja digitaaliset palvelut saman katon alta. Yhtiö on suurin suomalaisomisteinen rakennusalan suunnittelu- ja konsultointitoimisto, kaupunkiseutujen monialahankkeiden johtava osaaja sekä tiedolla johtamisen ja tietomallintamisen edelläkävijä. Sitowise työllistää Suomessa lähes 1 700 henkilöä ja toimii 20 paikkakunnalla. Lisäksi yhtiö toimii Pohjoismaissa, Baltiassa ja Puolassa.


Jaa kirjoitus

Samankaltaisia artikkeleita